dimecres, 10 d’abril del 2013
dimecres, 13 de març del 2013
CONCERT DELS GUANYADORS D'ART JOVE 2012 (Can Gelabert, 15 de Març)
Aquest divendres dia 15 de març a les 20 hores al Casal
de Cultura Can Gelabert es durà a terme el concert a càrrec dels guanyadors del Certamen de música per a joves
interprets solistes, inclòs en la convocatòria d'Art Jove 2012. Els
intèrprets seran Álvaro Renard López (oboè), Germán Guillén Alcocer (clarinet)
i Júlia Martínez Bevià
(piano), i interpretaran obres de Schumann, Poulenc, Debussy i Messager. El
concert ha estat organitzat per l’Institut Balear de la Joventut i el programa
Art Jove, i compta amb el suport de l’Ajuntament de Binissalem i el Casal de
Cultura Can Gelabert.
Álvaro Renard López, oboè
Nascut a Cullera (València) l’any 1983, finalitza els
seus estudis musicals al Conservatori Superior de Música Joaquin Rodrigo de
València amb el catedràtic d’oboè Francisco Salanova Alfonso, amb la
qualificació d’excel·lent. Paral·lelament, realitza els seus estudis
universitaris a l’Escola de Magisteri Ausiàs March de València, on obté la
Diplomatura de Magisteri en l’especialitat d’Educació Musical.
Ha estat membre titular i oboè solista a la JMWO
(Jeunesses Musicals World Ocrchestra), Jove Orquestra de la Generalitat
Valenciana, Orquestra Filharmònica de la Universitat de València i la Banda de
la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana. Ha col·laborat
en nombroses ocasions amb l’Orquesta de Extremadura, Orquestra Filharmònica de
València, Banda Municipal de Palma, el Grup Instrumental de València, etc.
L’any 2006 fou professor d’oboè al Conservatorio
Profesional de Música de Palencia. Al 2007 obté la plaça per concurs-oposició
com a professor d’oboè al Conservatori Professional de Música i Dansa de Palma.
El novembre de 2012 obté el segon premi del Certamen de música per a joves
interprets en la modalitat de solistes del programa Art Jove.
Germán Guillén Alcocer
Nascut a Bigastre (Alacant) al 1984, inicia els seus
estudis a l’escola de música municipal sota la influència de D. Manuel Moya,
persona que marca notablement el seu desenvolupament artístic i humà. Més endavant es trasllada al CPM
d’Oriola i posteriorment al CPM de Murcia. Al 2005 estudia al Rotterdam’s
Conservatorium amb els professors Nancy Braithwaite i José Luis Estellés. Al
juny de 2006 finalitza el Grau Superior al CSM Manuel Massotti de Múrcia amb D.
Miguel Torres, obtenint la qualificació final de Matrícula d’honor. Actualment
cursa estudis de perfeccionament amb el professor Vicente Alberola.
És membre fundador dels grups de cambra Cuarteto de
clarinetes En Palma Quartet i Quinteto de viento Áulide, col·laborant al llarg
de la seva carrera com a convidat en gran diversitat de bandes, grups de cambra
i orquestres. Recentment ha obtingut el primer premi al Concurs de música de
cambra Art Jove (2011), el primer premi al Concurso de interpretación Villa de
Cox (2012) i també el primer premi al Certamen
de música per a joves interprets en la modalitat de solistes del programa Art
Jove.
Des del 2005 al 2010 fou director
titular de la Banda de la Sociedad
Unión Musical de San Fulgencio i professor de clarinet a les escoles
de música de Bigastro i Los Montesinos, i assistent de solista a
l’Orquestra Simfònica Ciutat d’Elx. Des de 2010 forma part de la plantilla
de la Banda Simfònica Municipal de Palma.
Júlia Martínez Bevià, piano
Neix a València, on comença a estudiar piano des de ben
petita. Estudia a Badajoz amb Alexander Kandelaki i Mariana Gurkova. Realitza
estudis de postgrau amb el professor Jerzy Romaniuk a l’Akademii Muzycznej im. Fryderyka
Chopina de Varsòvia, Polònia.
Ha rebut classes magistrals de Joaquin Soriano, Claudio
Martínez-Mehner, Josep Colom, Christofer Elton, Almudena Cano, Tibor Szasz,
Nino Kereselidze, Marta Gulyás i Elzbieta Tarnawska.
Actualment resideix a Mallorca, on és professora al
Conservatori Professional de Música i Dansa de les Illes Balears, activitat que
compagina amb la de concertista.
PROGRAMA
Robert Schumann (Zwickau, actual Alemania,
1810-Endenich, id., 1856)
3
romances per a oboè i piano op. 94
Compositor
alemany que pertany a l’època del romanticisme, Schumann escrigué aquestes tres
peces el desembre de 1849 com a regal de Nadal per a la seva esposa Clara Wieck
Schumann, pianista i compositora.
La
primera peça es titula Nicht schnell (no ràpid) i presenta un tema preciós a
l’oboè, amb el recolzament de l’acompanyament imaginatiu al piano. Aquesta
descripció podia aplicar-se també a la segona peça: Einfach, innig (simplement,
ardentment) però té una segona secció tensa i moguda. La tercera peça,
anomenada Nicht schnell, és melòdica i viva. Té una secció central amb un
caràcter similar a les melodies de les dues primeres peces.
Claude
Debussy ( Saint-Germain-en-Laye, 1862 - Paris, 1918)
Primera
rapsodia
Debussy
és considerat, juntament amb Maurice Ravel, com a una de les figures més
prominents de la música impressionista. A principis de 1909 es convertí en
membre del Consell Superior del Conservatori de París, a recomanació de
l’aleshores director, Gabriel Fauré. Com a jutge dels exàmens d’ingrés del
departament de vent d’aquest conservatori, al 1910 escriví dues peces amb
acompanyament de piano per a l’examen de clarinet:
l’exigent Première Rhapsodie per a la prova de rendimient i
una petita peça com o prova curta de lectura a primera vista.
Reflex del caràcter colorista de l’època, la Rapsodia
constitueix una gran mescla d’atmosferes desenvolupades en una sola part,fet
que la fa ser d’una exigència elevada, arribant a ser catalogada como una obra
referent en el repertori clarinetístic.
Francis Poulenc (París 1899-1963)
Sonata
per a oboè i piano op. 185
Compositor
francès i membre del grup francès Les Six, composà música en tots els grans
gèneres, entre ells la cançó d’art, la música de cambra, oratori, òpera, música
de ballet i música orquestral.
La sonata per a oboè i piano de Francis Poulenc data del
1962, i està dedicada a la memòria de Sergei Prokofiev. Per a expressar el seu
dol pel seu amic, Poulenc utilitza els registres més greus i més aguts de
l’oboè al llarg de tota la sonata. La peça consta de tres movimients: Elégie
(paisiblement, Sans Presser), Scherzo (Très animé) i Déploration (Très
calme). Els moviments segueixen l’ordre lent-ràpid-lent, fet que no
concorda amb l’ordre ràpid-lent-ràpid de la sonata tradicional.
La sonata per a oboè i piano és la darrera de les sonates
de Poulenc per a instruments de vent. Les altres que composaria son la Sonata
per a flauta (1956) i la Sonata per a clarinet (1962).
André Messager (Montluçon, 1853– París,
1929)
Solo de concurs
Compositor i director d’orquestra francès, malgrat
el seu Solo de concurs (per a clarinet i piano) és plenament respectuós amb els
requisits per a una peça d’examen (Allegro enèrgic, el lent moviment expressiu,
la formidable cadència seguida per un exuberant final), ens remet d’alguna
manera a l’opereta, gènere en que va ser considerat amo i senyor.
Solo de concours, escrita al 1899, és considerada per molts una peça
instrumental on es resumeix tot el talent de Messager.
dimarts, 5 de març del 2013
ACTES DEL DIA DE LA DONA 2013 A BINISSALEM
Aquest divendres dia 8 de març, dins els actes del
Dia de la
Dona 2013
a Binissalem,
es durà a terme a les 11h a Can Gelabert la inauguració i entrega de
premis de l’exposició de murals fets per escolars de Binissalem sota el lema
“Som iguals, som diferents”. L’exposició es podrà visitar fins dia 23, de
dilluns a divendres de 15:30 a 21h i dissabtes de 17
a 20h.
El mateix dia
Etiquetes de comentaris:
Activitats
LES EXPOSICIONS DE MERCEDES LAGUENS, MARIA ISABEL URIBE I XIMENA YUTRONIC, A CAN GELABERT FINS DIA 23 DE MARÇ
El passat
dissabte 23 de febrer va arribar a Can Gelabert el festival Miradas de
mujeres que a l’illa de Mallorca compta amb vint-i-tres seus entre
galeries i espais expositius públics, i ho va fer de la mà de les exposicions
de les artistes Mercedes Laguens i María Isabel Uribe, les propostes de les
quals es podran veure a Can Gelabert fins dia 23 de març. El mateix dissabte
dia 23 s'inaugurà l’exposició In death and life de l’artista
xilena resident a Mallorca Ximena Yutronic.
Mercedes Laguens (Tarazona,
Saragossa, 1953) presenta a la Sala Imperial de Can Gelabert Soy
capaz. Letanía para una mujer, una proposta, a manera de gest simbòlic,
que pretén aprofundir en la capacitat de convenciment que té la paraula.
“L’acció – explica Laguens- consisteix en escriure, sobre plaques de
pasta brisa amb tinta comestible, una llista de frases que descriguin
situacions reals de frustració, incapacitat, limitació, negació..., i com a
lletania repetida escriure després de cada frase: Soy capaz. Plegades les
pastes a manera de paquets amb el text escrit en el seu interior, s'enfornen
per a poder ser menjades i digerides”.
Lletania per a
una dona. La paraula dita, la paraula escrita, la paraula menjada la paraula
creguda. Les frases escrites amb carbonet a les parets de la sala, peces de
pasta brisa i tinta comestible enfornades, fotografies del procés... Per
a la realització deSoy capaz Laguens ha comptat amb la
col·laboració de les dones de diverses edats que formen part del Grup
de lectura en veu alta de la Biblioteca Municipal de Binissalem, les
quals han participat activament en el projecte de Laguens, aportat les seves
frases i escrivint-les damunt la pasta que també han pastat amb les seves mans.
Maria Isabel
Uribe (Neiva-Huila,
Colòmbia) intervé les Sales Florentines amb Abraçant l’espai,
un laberíntic muntatge
de diferents peces realitzades amb mànigues de camises unides entre sí i
rematades en els extrems amb guants per a què ens suggereixin braços que es
desplacen com una maranya d’abraçada sense fi per tot l’espai: per les parets,
trespol i el sòtil.
“L’escultura
tèxtil –explica Uribe- és un dels llenguatges amb el que em sent còmoda
treballant. Vivim en un època de trasllats. Anam d’un lloc a un altre amb tanta
rapidesa, que perdem l’essencial, els moments i instants dels llocs que anam
deixant i de les persones amb les que compartim moltes emocions. Molts de
nosaltres no som ni d’aquí ni d’allà, una gran quantitat de circumstàncies han
condicionat la nostra recerca de vivència en països i llocs que no eren el
nostre i que mai no ho seran”.
Ximena
Yutronic (Xile, 1965) exposa a la Sala del Directori de Can
Gelabert In death and life, (en mort i vida), una
representació d’una cerimònia de compromís amb el negatiu el positiu de
l’existència. L’exposició és una metàfora de la part agressiva i passiva que
se’ns presenta dia a dia.
“La vida
–planteja Yutronic- és una eterna cerimònia de compromís con elles. La
sexualitat és el principi creador de totes les coses i a "In
death and life", el femení i el masculí s’uneixen per crear.
Passar por la frontera del dolor forma part d’un quotidià esquema d’emocions”.
Flors, espines, gotes de sang... formen un recorregut de situacions i
sensacions, convidant a l’espectador a un íntim diàleg.
Les
exposicions es podran visitar fins dia 23 de març, de dilluns a dimarts de
15:30 a 21hores i dissabtes de 17 a 21 h.
Etiquetes de comentaris:
Exposició
dimecres, 13 de febrer del 2013
TARDOR EN EL JARDI DE L'HADES (Teatre Municipal de Binissalem, 22 de Febrer)
22 de febrer a les 20h
al Teatre Municipal de Binissalem
TARDOR EN EL JARDÍ DE L’HADES
WORK IN PROGRESS
Repartiment:
German Conde
Diego Ingol
Mireia Izquierdo
Bel Perdigón
Jaume Seguí (Xuia)
Lluís Valenciano
Maite Villar Martínez
Dramatúrgia i direcció:
Maite Villar Martínez
Sinopsi:
...feia bo i K. va anar-se’n a passejar. Hi
havia tot de camins artificiosos, entrecreuats de manera no gens pràctica, però
ella va lliscar per sobre un d’aquets camins com hauria fet per sobre d’aigua
impetuosa, amb impassible balanceig. Ja de lluny estant va fixar l’esguard en
un túmul erigit de feia poc, on decidí d’aturar-se. Aquets túmul exercia sobre
ella gairebé com una fascinació i va pensar que no podria fer-hi cap prou de
pressa.
Recreació poètico-gestual del Somni de Franz Kafka.
dimarts, 12 de febrer del 2013
TALLER DE INICIACIÓ AL GRAVAT PER A FAMÍLIES
Aquest dissabte 2 de març a les
10h començam, de la mà de l’artista Blanca Alonso, els tallers familiars de
gravat al Casal de Cultura Can Gelabert. En aquesta ocasió es realitzarà un
taller d’iniciació al gravat i les tècniques d’estampació treballant el
monotip, una tècnica molt senzilla amb la qual es pot experimentar amb textures,
colors i conèixer alguns dels conceptes bàsics del gravat.
El curs tendrà una durada de dues
hores, en les quals es farà una breu introducció al gravat, el seu funcionament
i algunes de les tècniques existents. Després, la professora del taller farà
una demostració de la tècnica del monotip directe i el monotip indirecte, així
com dels diferents materials que es poden usar. Després, adults i infants
realitzaran els seus monotips amb l’assessorament i atenció personalitzat de la
professora.
Es duran a terme dos torns amb un màxim
de deu famílies per torn. Degut als materials i màquines emprats, els
infants han de ser majors de cinc anys.
El preu del curs és: adult + 1 infant 5
euros, i adult + 2 infants 7 euros.
Els participants hauran de dur de ca
seva roba vella per a poder embrutar-se sense passar pena.
Inscripcions i més
informació: 600 988 975.
dimarts, 5 de febrer del 2013
ITINERARIS PATRIMONIALS: SANTA CATALINA I ES JONQUET
Som de Santa Catalina
de per damunt des Jonquet
som pescador de gerret
i de peix que no té espina.
Aquest dissabte dia 9 de febrer reprenem els itineraris
patrimonials, i ho feim amb una visita guiada als barris de Santa Catalina i Es
Jonquet. Modernisme, molins fariners, el carrer gran, l’església de Sant Magí,
les societats de socors mutus, un tast literari, històries de pescadors,
obrers, republicans i estraperlistes... veniu a conèixer els barris fora
murades amb més personalitat de Palma.
Etiquetes de comentaris:
Itineraris patrimonials
Subscriure's a:
Missatges (Atom)