El passat dissabte 14 de
setembre s’inauguraren al Casal de Cultura Can Gelabert de Binissalem les
exposicions Visions de Jaume Terrassa (Palma, 1963) i Walking around de Ramon Company (Alcúdia, 1973),
exposicions que es podran visitar dins els horaris habituals del Casal fins dia
20 d’octubre de 2013.
L’obra de Jaume
Terrassa ha anat sempre
lligada al realisme. Llicenciat en Belles Arts per la Universitat de Barcelona
al 1986, Terrassa es mostra poc explícit envers la seva obra: “pint –diu- com
en vaig aprendre, seguint els realismes de finals de segle XIX”. Darrere
d’aquesta afirmació s’estén una producció pictòrica dominada pel paisatge i la
figura humana que s’allunya del tractament postimpressionista sota el que
tradicionalment s’han emmarcat molts dels artistes nascuts o residents a les
illes a la segona meitat del segle XX. Per contra, hi ha en Terrassa una
afinitat cap al realisme anterior als impressionistes francesos que, els
darrers anys (per temàtica i concepte) s’ha agermanat amb l’hiperrealisme
americà.
A Visions hi trobam fins a tres “Terrasses”
diferents. La pintura gairebé de costums (un petit quadre del conegut Bar
Mercantil d’Inca) i el paisatge reconeixible de Mallorca (la Seu, o la badia de
Palma des de Gènova, petita vil·la que ens remet a grans pintors com
Bernareggi) enfront el tracte hiperrealista de la sèrie dedicada al decadent
món del circ i els espais clonats (representats per les grans cadenes de menjar
ràpid o els polígons industrials, part també del paisatge mallorquí però que
podem trobar a qualsevol part del món), o fragments de zones turístiques
de Mallorca, amb aquestes remodelacions tan idèntiques les unes a les altres,
amb els sempre presents passejos sembrats de palmeres que les manquen
d’identitat pròpia.
Hi ha darrere les visions de Terrassa un acte conscient
de denúncia davant la pèrdua del que podríem anomenar “el paisatge típic de
Mallorca” o és senzillament un canvi d’interès temàtic de l’autor sense més
voluntat que l’atracció, d’un temps ençà, cap a uns espais gairebé clònics de
punta a punta del món? El cas és que, de forma voluntària o involuntària, les
obres de Jaume Terrassa criden a la contemplació, per la qualitat i precisió
amb la que estan executades i per la juxtaposició d’uns temes que ens obren tot
un ventall de reflexions vers l’illa on vivim, el paisatge que habitam,
observam i modificam a diari.
Fidel a les reflexions vers l’existència humana, a
l’antropocentrisme de la seva obra plàstica (pintura, escultura, gravat), Ramon Company ens presenta amb Walking around un seguit de personatges que,
acompanyats o no deambulen solitaris per entorns urbans esquemàtics i
irreconeixibles.
Asseure’s a una terrassa, a un graó d’entrada, a un racó
i veure la gent -la vida- passar, observar els altres pot semblar un luxe que,
si bé pot arribar a ser compartit per molts, son pocs els cridats a treure’n
profit. Viure per contemplar als que ens envolten, fer-ho de manera prou
reflexiva, plasmar-ho damunt el paper, la tela o el taulell, generar-ne un discurs
(i un diàleg) amb la imatge.
Els deu o quinze segons que una persona anònima tarda en
travessar una plaça, un carrer, els deu o quinze segons que es mantindrà dins
els nostre camp visual, els centenars de persones amb les que ens creuam a
diari per qualsevol ciutat del món, amb les seves pulsions, anhels, tristors i
alegries, cadascuna amb una o moltes històries per contar però, al capdavall,
tan similars les unes a les altres. Així sembla entendrer-ho Company quan les
desposeeix del que les fa úniques: el rostre. Uniformitzades, doncs, esdevenen
gairebé fantasmagòriques. La despossessió del rostre - i l’ànima -, el
subjugament a l’espai urbà que ens fa clònics en la voluntat de ser únics, que
ens converteix en un més. Company, d’alguna manera, al mateix temps que intenta
comprendre en fuig, i ho fa baix el paper d’observador.
Tot plegat, amb el suport de la serigrafia, tècnica que
Company tant domina i a la que esmuny a la recerca de textures i distorsions
que defugen del “planisme” que sovint l’acompanya. Serigrafia que Company
realitza al seu estudi, de manera gairebé artesanal a la recerca de la peça
única, no seriada.
Visions i Walking around es podran visitar a Can Gelabert
fins el proper dia 20 d’octubre, de dilluns a divendres de 15:30 a 21 hores i
dissabtes de 17 a 20 hores.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada